LEREN VAN


Tips van social media-experts

Welke dynamische marketingtools op social media zijn hot en happening. En wat voor mogelijkheden bieden die de makelaar? Leer van experts over YouTube, LinkedIn en Instagram.

Tekst: Judith Bakkers

Martijn Joosten Marketing voor Makelaars


‘Met alleen een video plaatsen ben je er als makelaar niet’

Martijn Joosten, expert in vastgoedmarketing bij Marketing voor Makelaars, laat zien hoe makelaars met een eigen YouTube-kanaal gratis meer traffic naar hun website kunnen genereren.

“YouTube is niet meer alleen voor jongeren. Van mensen ouder dan 40 jaar kijkt de helft of meer naar video’s op YouTube. Mensen nemen visuele informatie sneller op dan tekstuele informatie en de makelaardij leent zich uitstekend voor dit kanaal. Doen dus!”

Zorg voor meer traffic “Met alleen een video plaatsen ben je er als makelaar niet. Je wilt dat mensen doorklikken naar jouw website. Zet onder het filmpje in de meta description een websitelink, inclusief https://, met daaronder de woningtekst. Wie veel volgers (abonnees) op zijn YouTube-kanaal heeft, kan zelfs een directe link in de video zetten. Vraag nadrukkelijk of men zich wil abonneren op het YouTube-kanaal. Dan krijgen ze bij iedere nieuwe woningvideo een notificatie.”

Virtueel vastgoed genereert leads “Hoe meer ‘virtueel vastgoed’ de makelaar bouwt, hoe sneller hij door Google wordt opgemerkt en hoe hoger hij in de zoekresultaten naar boven komt. Als de makelaar van alle woningen een woningvideo laat maken en deze op YouTube plaatst, stijgt zijn vindbaarheid enorm. Naast de vindbaarheid zal ook het verkeer natuurlijk enorm toenemen.

Antwoordmachine “Begin alleen een videokanaal als je consistent filmpjes plaatst. Anders heeft het geen effect. En zorg dat iemand de filmpjes presenteert die er zichtbaar plezier in heeft. Dat werkt. Maak geen slideshows, maar ga met een camera een huis binnen en vertel over de woning. Of maak filmpjes als antwoord op vragen: wat is bieden vanaf, hoe wordt de WOZ bepaald, et cetera. Want Google wordt steeds meer een antwoordmachine. Maak daar gebruik van.”

Nog een tip over YouTube?

Volg Marketing voor Makelaars op LinkedIn en op Facebook 

Trudy Pannekeet LinkedIn-trainer en marketeer


‘Linkedin is een gigantische gratis ‘netwerkborrel’

Begon LinkedIn jaren geleden als CV-platform, nu biedt het de makelaar creatieve manieren om gratis onder de aandacht te komen. Ook van de doelgroep van de makelaar, meent LinkedIn-trainer en marketeer Trudy Pannekeet.

“LinkedIn is zoveel meer dan een platform voor werkzoekenden en recruiters. Het is een wereldwijd zakelijk netwerk met een enorme database aan personen en bedrijven. Een schat aan informatie! Circa 8 miljoen mensen in Nederland hebben een LinkedIn-account. Daar zitten zeker (potentiële) klanten, partners en collega’s bij, maar ook gemeenteambtenaren en projectontwikkelaars. Zeer interessant voor makelaars.”

Wordt vindbaar “Maak een persoonlijk account aan en vraag medewerkers dit ook te doen voor kruisbestuiving. Vul dit profiel zo volledig mogelijk in en leg uit wat je als makelaar de bezoeker te bieden hebt. Handig is om dezelfde zoekwoorden te gebruiken als voor de bedrijfswebsite. Dat is niet beter voor de vindbaarheid op LinkedIn én op Google. Maak eveneens een bedrijfspagina aan.” Tip: Zet bij ‘Ervaring’ liever makelaar dan directeur of CEO voor een goede vindbaarheid.

Wees creatief “LinkedIn is een gigantische gratis ‘netwerkborrel’. Plaats waardevolle content in een bijdrage of een kwaliteitsblog in een artikel. Dat kan bestaande content of een blog zijn. Wijzig tekst, koppen en foto’s, zodat het door Google wordt gevonden. Plaats liever geen woonbrochures maar doe aan social selling! Deel nuttige tips en link met huidige klanten. Zij kunnen weer doorverwijzen naar andere woningzoekenden. Wees creatief: deel een foto met medewerkers, positieve reviews van klanten, leuke bezichtiging in LinkedIn-stories. Zoek als makelaar je doelgroep op in de regio waarin je werkt. Waar werken ze? Wonen ze in de buurt of willen ze dat? Vraag het ze.”

Iedere dag een paar minuten “Een beetje tijd helpt al. Like iets van een klant of voeg een nieuw woord toe aan het profiel. Post om de zoveel tijd een bericht. Besteedt routineus iedere dag vijf tot tien minuten aan LinkedIn of maak gebruik van een planningssysteem, bijvoorbeeld buffer.com of hootsuite.com. Reageer wel zo snel mogelijk op reacties van mensen op een post. Dat zorgt voor resultaat.”

Makkelijk contact leggen met de doelgroep?

Volg Trudy Pannekeet op LinkedIn en op Facebook

Mark Gieben Social Brander


‘Instagram is hét kanaal voor wooninspiratie’

Visuele content prikkelt eerder ons brein dan andere contentvormen. Instagram is het visuele kanaal bij uitstek! Maar wat kan een makelaar met Instagram Stories? Digitaal marketing strateeg en consultant van Social Brander Mark Gieben laat zien waarom juist de makelaar de relatief jongere doelgroep hiermee bereikt.

“Instagram is hét wooninspiratiekanaal. Met Instagram stories kan de makelaar zijn doelgroep dagelijks laten zien wat hij doet en waar hij voor staat. Door strakke, scherpe foto’s, de optie om tekst, locatie, hashtag of een gif toe te voegen, wordt een verleidelijk beeld gecreëerd van een woning, de locatie, de makelaar of het makelaarskantoor.”

Vluchtig verhaal “De populariteit van Instagram stories zit hem in het vluchtige. Met één of meerdere foto’s of een korte video van maximaal 15 seconden laat je zien waarmee je bezig bent. De content blijft 24 uur staan en verdwijnt dan. Zorg dat het account op openbaar staat, zodat alle volgers de story kunnen zien. Het helpt ook om meer volgers te krijgen. Want hoe meer kijkers, hoe populairder, invloedrijker en succesvoller. Zo ben je als makelaar relevant voor een relatief jonge doelgroep, op een kanaal waar zij actief zijn. Het perfecte brandingmiddel.”

Waardevolle relatie “Promoot niet continu diensten, maar post waardevolle content. Vermeld altijd waarom het relevant is voor de kijker.  Volgers of kijkers kunnen onder in de balk een reactie sturen met een vraag of om een afspraak te maken. Waardevolle interactie! Een link naar de website kan niet met een account minder dan 10.000 volgers, maar in een story kun je wel verwijzen naar het account.”

Wees creatief met Instagram stories:

  1. Plaats een keukenfoto en gebruik de sticker ’stel een vraag’ met twee antwoorden, waarop men kan reageren.
  2. Bied volgers exclusiviteit. Show een preview van een te verkopen huis, met als toevoeging: ‘binnenkort te koop’.
  3. Reviews zijn ook op Instagram belangrijk. Laat die de revue passeren. Tekstueel of met een filmpje.
  4. Deel ‘behind-the-scenes’ content: een voorbereiding voor een open huis, het overhandigen van de sleutel aan nieuwe kopers. 
  5. Maak vaste rubrieken en zet eronder de linkverwijzing naar het artikel op de website. Bijvoorbeeld 5 tips om nieuw aanbod als eerste te zien.

Meer waardevolle tips lezen?

Volg Social Brander op Instagram, Facebook en LinkedIn

Deel dit artikel: