ROXXLE: GEEN WONINGPLATFORM MAAR EEN MAKELAARSPLATFORM

GRIP OP DATA EN CONTENT

Platforms marginaliseren in toenemende mate het contact tussen ondernemers en hun klanten. Marges worden afgeroomd en verdienmodellen weggedigitaliseerd ten faveure van de winsten van die platforms.

De vraag is niet of, maar hoe en wanneer de makelaardij het effect van deze ontwikkeling gaat merken. Roelof Bennink en Henk Bakker, oprichters van Roxxle, leggen uit met welke maatregelen makelaars kunnen voorkomen dat zij aan de zijlijn van de woningmarkt komen te staan.

Nog geen twee jaar geleden introduceerden Henk Bakker en Roelof Bennink in dit magazine hun kersverse woningplatform aan de makelaardij in Nederland. Zelf spreken zij van een mákelaarsplatform waarop inmiddels ruim 2.500 makelaars hun volledige woningaanbod gratis plaatsen. Het kosteloos kunnen plaatsen is echter niet de reden achter de explosieve groei van het platform, betoogt Bennink. “Makelaars realiseren zich in toenemende mate dat een (woning)platform de neiging heeft te vergeten aan wie ze hun bestaansrecht hebben te danken. Vandaar ook ons adagium: een woningplatform bestaat bij de gratie van makelaars en niet andersom. Dat vraagt om een andere relatie met de makelaar, want zonder woningen, lees: zonder content, is ieder platform waardeloos. Roxxle is dan ook een mákelaarsplatform.”

GRIP OP DATA BEPAALT TOEKOMST VAN DE MAKELAARDIJ De oprichters van Roxxle zijn vastbesloten de mythe rondom platforms te doorbreken door het anders te doen. “Platforms als Thuisbezorgd en Uber laten snackbars, restaurants en taxichauffeurs steeds meer betalen én richten zich vooral op de consument”, zegt Bennink. “Dat past in het denken van de beleidsmakers van dergelijke platforms, die zichzelf de voorwaardenscheppende factor zijn gaan vinden voor het bijeenbrengen van vraag en aanbod.” Bakker vult aan: “Het verschil tussen een pizzeria of taxichauffeur en een makelaar is echter dat de consument nauwelijks binding heeft met die eerste twee, terwijl de makelaar nu juist de ‘trusted party’ is van woningaanbieder en -zoeker. Naast de prijsonderhandeling en begeleiding in het juridische traject, vervaardigt de makelaar content zoals foto’s, beschrijvingen en plattegronden en blijft hij of zij wat ons betreft ook eigenaar van die content. Het benadrukken van de functie van makelaars en het formaliseren van het eigendom van de content, is bij Roxxle dan ook vanzelfsprekend.”

DE MACHT BIJ DE MAKELAARDIJ IS EEN KEUZE Op de vraag wat het belang van het eigendom van content concreet is, antwoordt Bennink: “Het eigendom van data bestaat juridisch niet. Wij hebben dat geregeld via de databankenwet. Verder is het natuurlijk een kwestie van afspraken onderling vastleggen. Dat hebben wij gedaan in de samenwerkingsovereenkomst en algemene voorwaarden, met keiharde garanties voor makelaars.” De relevantie voor makelaars is de volgende: de toekomst van de makelaardij wordt bepaald door degene die grip heeft op de data. Met data van tienduizenden aangeboden woningen en honderdduizenden woningzoekers kunnen aan- en verkoopleads eenvoudig getraceerd worden. Voor hypotheekleads geldt hetzelfde. Die data trekken de platforms nu naar zich toe en gebruiken ze voor waardevolle (eigen) verdienmodellen. Dat kan een individuele makelaar met een beperkte hoeveelheid data nooit zelfstandig. De macht over data en content betekent dus ook de macht over potentiële omzet en die macht komt de makelaardij toe. De brancheorganisaties VBO, VastgoedPro en NVM zouden daar een belangrijke gezamenlijke rol in kunnen spelen, maar zoals bekend zijn er op het gebied van woningplatforms momenteel nog wat onoverkomelijke belangentegenstellingen.

WAT IS HET UITEINDELIJKE DOEL VAN ROXXLE De ambitie van de oprichters is duidelijk: “De professionele makelaar weerbaarheid en een alternatief bieden tegen platforms die hun verdienmodellen overnemen en hun marges uithollen”, zegt Bennink. “Zo zal Roxxle geen particulieren rechtstreeks of internetmakelaars toelaten. Ook biedt Roxxle alleen namens de aangesloten makelaars producten en diensten aan. De makelaar deelt altijd mee in eventuele opbrengsten. Het makelaarsdashboard biedt volledige transparantie over geworven leads, klanten, het gebruik van data en content, het Roxxle leadmanagement, etc.” Bakker vult aan: “In andere landen zien we een soortgelijke trend en dus hebben we zeker ook een internationale ambitie. Het is toch eigenlijk ook te gek voor woorden dat je als makelaar betaalt om woningen te promoten op een platform, en vervolgens verdient dat platform miljoenen aan de content zonder dat de makelaar daar ook maar iets van terugziet. Sterker: met als potentieel gevolg dat de positie van de makelaar ondermijnd wordt. Bij Roxxle doen we dat hoe dan ook anders.”

DE TOEKOMST IS VOL MET KANSEN VOOR DE MAKELAARDIJ Roxxle biedt makelaars regionaal de mogelijkheid om zich te verenigen als Certified Partner of als Premium Partner. Op de vraag hoeveel partnerships mogelijk zijn in Nederland antwoordt Bakker: “Zolang iedere aangesloten makelaar tevreden is en dus meer omzet realiseert, gaat het goed. Dat klink eenvoudig, maar vergt van ons permanente monitoring van de resultaten. Het is zeker niet in ons belang dat makelaars uit ontevredenheid afhaken, dan is onze missie mislukt. Maar, wij doen niet aan wurgcontracten of gedwongen winkelnering; als een makelaar ontevreden is, stopt hij of zij gewoon de samenwerking.” Ten slotte melden de twee ondernemers dat ze naast leden van VBO en VastgoedPro ook steeds meer enthousiasme zien onder NVM-makelaars. Blijkbaar is een commercieel concept dat de makelaardij betrekt bij en beschermt tegen technologische innovatie een zaak dat boven het lidmaatschap bij een branchevereniging uitstijgt. “Bruggen bouwen in ieders belang, overstijgt het eigen belang”, sluit Bakker af.

De Garanties van Roxxle 1. Exclusiviteit: Roxxle is alleen toegankelijk voor makelaars en dat blijft het ook. 2. Gratis toegankelijk: Plaatsing op Roxxle is gratis en dat blijft het ook. 3. Data & Content garantie: De door partner aangeleverde data en content zijn van de partner en dat blijven ze ook. 4. Doorlopende portefeuillerechten: Partner deelt blijvend mee in omzet op basis van de klanten, leads, data en content van partner. 5. Margebescherming: procentuele vergoedingen zijn op basis van no-cure no-pay, blijven dat ook en worden nooit verhoogd.

Deel dit artikel: