DE STELLING


INTERNET ZAL TRADITIONELE MAKELAAR NOOIT VERDRINGEN

Hoewel de internetmakelaar steeds verder oprukt, blijft de traditionele makelaar zijn meerwaarde behouden in de markt. Veel klanten willen ontzorgd worden, bij de hand genomen en professioneel worden bijgestaan tijdens alle aspecten van de koop of verkoop van hun huis. Of wint de internetmakelaar steeds meer terrein en kiest de consument uiteindelijk toch voor zelf doen en kosten besparen?

Tekst: Judith Bakkers

Corné van Dis
4x1 Makelaardij
Hoorn


‘Traditionele makelaar zorgt voor hogere opbrengst ’

“De internetmakelaar zal naar de traditionele makelaar toe groeien, daar is de branche transparant genoeg voor. Beide partijen nemen vervolgens de sterke punten van elkaar over. Het verdringen zal mijns inziens niet snel gebeuren, omdat je altijd een doelgroep hebt die op het geld let en dingen zelf doet en kiest voor de internetmakelaar en een doelgroep die het prettig vind dat alles geregeld wordt en voor de traditionele makelaar gaat. De kunst is om juist in deze tijd als traditionele makelaar de meerwaarde te laten zien aan beide partijen. Bijvoorbeeld dat wij als traditionele makelaar in de meeste gevallen een hogere opbrengst voor woningen realiseren dan de internetmakelaar. Zelf onderhandelen staat vaak een zakelijke aanpak in de weg. Als volledige ontzorgmakelaar zien we nog steeds enorme kansen in de markt. Tegen een schappelijke prijs aanbieden van diensten in hapklare brokken, werken met een grote dosis enthousiasme én de jarenlange ervaring en kennis van onze makelaars inzetten. Hierdoor zullen toch de meeste mensen kiezen voor een traditionele en vooruitstrevende makelaar.”

Theo Heus
Digimakelaars
Oss


‘Het courtagemodel sneuvelt in ieder geval’

“Zoveel smaken, zoveel makelaars. Ik denk dat de courtagemakelaar op termijn zal verdwijnen. Wie rekent, zeker nu huizen snel verkocht worden, wil geen duizenden euro’s courtage betalen. We gaan naar een heldere manier van betalen, zoals een vaste prijs of een bedrag per uur of deeldienst. Er zijn natuurlijk al vormen van deeldienstmakelaardijen, waar je zelf kunt kiezen welke diensten je afneemt tegen een helder tarief. Die vorm zie ik in de toekomst wel toenemen. Wat dat betreft zie ik juist de internetmakelaardij de komende jaren zeker nog wel groeien in marktaandeel. Daarnaast zullen er ook andersoortige bedrijven buiten de traditionele makelaardij opstaan. Bijvoorbeeld die een huis aankopen, wel of niet opknappen en weer met winst doorverkopen, waardoor de eigenaar snel geld heeft om verder te gaan. Aan de ene kant omdat het bepalen van de waarde steeds makkelijker wordt door alle verkrijgbare data en aan de andere kant omdat verkopers snel een volgende stap willen of moeten nemen. Er gebeurt in ieder geval wel wat in de makelaardij.”

Clementine Le Coultre,
Engel & Völkers
KennemerlandHeemstede


‘Full-service makelaar verdient zichzelf terug’

“De vraag naar de full-service makelaar neemt naar mijn waarneming weer toe. Niet alleen ouderen, maar ook de hardwerkende tweeverdieners zijn juist zeer gebaat bij een makelaar die alle zorg uit handen neemt. Na het werk of tijdens het weekend zelf foto’s maken en bezichtigingen doen past niet in deze drukke tijd. Een dergelijk belangrijke financiële stap vraagt om kennis en professionaliteit en persoonlijk contact. De full-service makelaar heeft een uitgebreid netwerk, zelfs internationaal, zodat alle kapitaalkrachtige kopers bereikt kunnen worden om zo de beste verkoopresultaten te behalen. Professionele foto’s, video’s en wervende teksten dragen bij aan de ‘power of presentation’ waarmee het huis zich juist kan onderscheiden. Onderhandelingen voeren is een vak apart en de verantwoordelijkheid wordt uit handen gegeven aan de makelaar. Een internet makelaar is soms goedkoper, maar het gaat tenslotte om de hoogste verkoopprijs. Een full service makelaar verdient zichzelf meer dan terug en bezuinigen daarop leidt tot minder goede resultaten.”

Benno Kolt
e-makelaar en Zelfverkopen.nl
Amsterdam


‘Concept internetmakelaar heeft zich bewezen’

“Daar waar de internetmakelaar in de beginjaren met argusogen werd bekeken en ook veel tegenwerking ondervond, lijkt het na tien jaar een bewezen en geaccepteerd concept. De bedreiging lijkt ervan af te zijn. Veel mensen kiezen ervoor. Men is gaan inzien dat de kwaliteit van dienstverlening niet onderdoet voor de traditionele makelaardij en die ook niet verdringt. Het kan dus gewoon naast elkaar bestaan! We leven in een tijd die snel verandert. Het internet, digitalisering, transparantie, toegang tot kennis, snelheid van handelen, hoge werkdruk, individualisering, noem maar op. Allemaal factoren waar je als makelaar conceptueel op kan inspelen. En dat gebeurt ook. Oók in de traditionele makelaardij. Wat dat betreft vind ik het woord ‘traditioneel’ ook niet meer passen. Het klinkt als eenheidsworst, oubollig en star. En dat is de makelaardij niet. Tenminste, dat hoop ik. Stilstand is achteruitgang. Er zijn zoveel manieren om je als makelaar te onderscheiden. Wat dat betreft ben ik benieuwd wat de toekomst aan innovatieve concepten brengt. Zowel voor de internet- als de traditionele makelaar.”

Uitslag Vastgoedactueel.nl/poll:

74%

EENS


26%

ONEENS

De nieuwe stelling:

‘Kopers op de woningmarkt zijn koopmoe’

Reageer nu op Vastgoedactueel.nl/poll

Vond u dit artikel interessant genoeg om te delen?