LEREN VAN


Facebook of mond-tot-mondreclame

Sommige makelaars zweren nog steeds bij mond-tot-mond reclame, maar via social media worden ook uitstekende resultaten geboekt. Bestaande klanten worden ingezet als ambassadeurs. Drie makelaars vertellen hoe zij dat aanpakken: met het amicale dorpsgevoel, actief via social media of met cadeautjes. Kies zelf maar!

Tekst: Judith Bakkers

Kees-Jan Borsboom
directeur/makelaar Schieland Borsboom NVM makelaars
Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer


‘Blij met Facebook-reviews’

Kees-Jan Borsboom, directeur/makelaar van Schieland Borsboom NVM makelaars, in Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer, is enthousiast over de presentatie van huizen via social media, met name samen met collega-makelaars op Facebook.


Bij bezichtigingen nodigen we kijkers uit om vrienden met ons te worden op Facebook. We plaatsen regelmatig leuke verhaaltjes, foto’s van hoogtepunten in de klantreis, zoals woninginspectie of sleuteloverdracht, taggen mensen, delen actief berichten van anderen, die dan ook weer onze berichten delen. Alle 15 makelaars delen op hun eigen Facebookpagina elkaars berichten. Het wordt één grote netwerkvlek. Als klanten of oud-klanten dan iets positiefs posten, ons liken of taggen, wordt dat door veel mensen gezien. We merken dat we ook worden getagd in persoonlijke berichten. Als iemand een huis zoekt of iets over verhuren wil weten, worden we vaak genoemd.”


Vragen om reviews
“Na de afsluiting van onze gezamenlijke reis, vragen we de meeste klanten om een beoordeling, een review. Natuurlijk hopen we op 5 sterren en veelal is dat ook het geval. Uit de praktijk leerden we dat het moment om dat te vragen cruciaal is: op een succes-moment! Bijvoorbeeld meteen na de koopakte-afhandeling. Dan is iedereen helemaal blij. Dit geldt natuurlijk ook wat betreft Funda-reviews.”


Woningambassadeurs
“Er
zijn drie fulltime medewerkers (inter-)actief bezig op Facebook, Instagram, Linkedin en met website-activiteiten. Via Moving Digital zetten we Diorama Facebookcampagnes in. Met deze tool kunnen eigenaren zelf, maar ook mensen uit de buurt, vrienden en familie iets over het huis en omgeving schrijven. Met onze Hé Buurman(vrouw) actie zoeken we actief naar woningambassadeurs. Al die mensen vragen we daarnaast de woningadvertentie te liken en delen. Veel mensen zien zo hoe innovatief wij werken en horen van klanten hoe effectief dat is. Vergelijk het met die prachtige glossy brochure van vroeger, toen dacht iedereen ook: dat moet wel een goede makelaar zijn!”

José Bakx
directeur/makelaar van Overspaern makelaardij
Haarlem


‘Ambassadeurs cadeautjes geven’

Jose Bakx, directeur/makelaar van Overspaern makelaardij in Haarlem, heeft een beloningssysteem voor klanten die nieuwe klanten aanbrengen. Ook heeft ze korting voor deze relaties bedongen bij partners als notarissen en financiële adviseurs.


“Goed werk leveren loont. We zitten hier al 25 jaar in Heemstede en we merkten al snel dat we veel nieuwe klanten kregen door mond-tot-mond reclame. Omdat we dat bijzonder waarderen, hebben we een beloningssysteem in het leven geroepen. Als een klant een nieuwe klant aanbrengt en dat resulteert in een geslaagde transactie, dan krijgt deze ambassadeur een ‘dank-je-wel cadeau’.”


Verrassing
“We hebben een hele doos met giftcards en zoeken er één uit die het beste past bij die betreffende klant. Dat varieert van een dinerbon voor twee, saunabon, Ikeabon, tijdschiftenbon, bloemenbon etcetera. Het cadeautje, dat verpakt zit in een mooi doosje, moet wel echt een verrassing zijn. Voor iedereen waarderen we hetzelfde bedrag op. Tenzij iemand twee keer een nieuwe klant naar ons stuurt in korte tijd. Dan geven we iets extra’s.”


Spontaan
“We promoten dit beloningssysteem niet. Het staat wel op onze website, maar niet op een prominente plek. We vinden het vooral leuk als klanten er spontaan mee komen, om daar dan weer spontaan op te reageren met een beloning. Zo maak je je klant dan extra blij. We doen nog meer voor onze ambassadeurs. We zitten in een groep met samenwerkende partners. Andere makelaars, maar ook notarissen en financiële adviseurs. Onze klanten, maar ook onze ambassadeurs krijgen korting bij deze partners.”


Themalezingen
We hebben niet een eenmalig contact met onze klanten. Sommige gezinnen zijn al bij ons vanaf het begin. Die relatie houden we in stand door onder andere het organiseren van themalezingen, bijvoorbeeld een lezing door een notaris en financieel adviseur over financiën en vermogen. Daar nodigen we dan ook onze ambassadeurs voor uit. Dat wordt erg gewaardeerd allemaal en zo hebben we ook weer even een contactmomentje.“



Gerben van Es
directeur/makelaar van T&A Van Es Makelaardij
Scherpenzeel en Woudenberg


‘We kennen bijna iedereen’

Gerben van Es, directeur/makelaar van T&A Van Es Makelaardij in Scherpenzeel en Woudenberg, moet het vooral hebben van mond-tot-mondreclame, maar maakt ook handig gebruik van Facebook.


“Voor ons is het heel normaal dat we bijna iedereen kennen in ons werkgebied, heel snel reageren op vragen en met onze deskundigheid altijd goede resultaten behalen. We scoren 9.3. Dat is niet voor niets. En mocht er eens iets fout gaan, dan lossen we dat razendsnel en naar tevredenheid op. Want wat je doet zingt snel rond in het dorp. Dat werkt ook vóór je. Zoals bij ludieke acties: een Facebookfoto van een nieuwbouwproject met grote regenplassen, met handdoek en Duits voetbalshirt ernaast. Met een tekst: ‘Het is hier zo mooi wonen!’. Daar heeft het hele dorp het dan over.”


Gemeenschapszin
Mond-tot-mond reclame groeit bij ons organisch. We zijn communicatief sterk. De twee andere makelaars en ik spreken de hele dag met dorpsgenoten. Op het schoolplein, de voetbalvereniging, de supermarkt. Daar nemen we de tijd voor. Ook als ze bellen, zelfs ’s avonds. We zijn zichtbaar. In ons pand waar de regiobank en hypotheekadviseur zitten, maar ook bij sportverenigingen, dorpsactiviteiten, jaarlijkse picknick, koningsdag of wielerronde, die we zichtbaar sponsoren. Iedereen weet dus wie we zijn en als ze dan van onze klanten de goede resultaten horen, komen ze vanzelf bij ons terecht.


Social media
“B
ij ons gaat alles op een amicale, persoonlijke manier. Ik zeg bijna nooit u tegen mijn klanten en vice versa. We posten niet louter onze aanbiedingen op Facebook, maar zetten er persoonlijke berichtjes op. Of een leuke winactie: wie de uitslag van de plaatselijke voetbal Derby raadt wint een restaurantbon. Ook maken we altijd een foto van de overdracht en eindinspectie, mèt rode loper. Die mailen we naar de klant en hopen dan dat ze die delen. Veel doen dat. Zo zorgen we op een indirecte manier dat onze klanten onze ambassadeurs worden.”

Vond u dit artikel interessant genoeg om te delen?