Innovatief in marketing

’Je moet slim opvallen’

Geert Klaver richtte in 2003 Klaver Makelaardij op, en afficheert zich als dé specialist voor landelijk wonen in Noord-Holland. Het kantoor vergaarde grote bekendheid met baanbrekende dronevideo’s en succesvolle internetmarketing voor haar klanten in het hogere segment. Het leverde een grote, zeer specifieke schare volgers op. Bij Klaver geldt: ‘elke donderdag dronedag’.

‘Onze video’s trekken de aandacht en enthousiasmeren’

tekst: Walter Wijnhoven

Wat onderscheidt jullie aanpak?

“Wij zijn al best lang bezig met uitvinden hoe marketing werkt. Dat betekent veel doen en uitproberen, met vallen en opstaan. Op een gegeven moment krijg je er een beetje grip op. Wie wil verkopen, moet slim opvallen. Onze video’s geven niet alleen goede informatie en sfeerbeschrijvingen, ze vallen op en enthousiasmeren. Dat betaalt zich terug in meer bezichtigingen, die bovendien kwalitatief beter zijn.”


Jullie bieden ook een Quickscan aan voor verkopers, hoe werkt dat?

Wij onderhouden een unieke Klaverdatabase. Deze staat vol met gedetailleerde profielen van mensen die nú een huis zoeken. Als je de Klaver Quickscan invult, ontvang je binnen 10 minuten een mail waarin staat hoeveel potentiële kopers wij voor je woning hebben. Ook ontvang je de marktverkenner van funda. Je geeft alleen het type woning aan, de perceelgrootte, de prijsklasse, de regio en gemeente. De Quickscan, die overigens gratis is, doet vervolgens de rest.”

Wat is de specifieke rol van video, foto en ‘papier’ in de marketingmix?

“We hebben zojuist onze honderdste video gemaakt, in Monaco met een link naar een pand in Twisk. In zo’n video zit zo’n dertig uur werk, in teamverband. Ik krijg weleens de vraag of ik nog tijd heb om te makelen. Maar voor zo’n video moet er wel een klik zijn met de klant en het object. Ik geloof in de kracht van crossmedia. Wij publiceren twee keer per jaar onze dikke glossy BUITENGEWOON. Uit een bijeenkomst die wij laatst hielden met ondernemers en bladenmaker Rob van Vuure kwam naar voren dat offline nog steeds volop leeft. Online is natuurlijk niet meer weg te denken maar is ook heel vluchtig. Dat vluchtige karakter neem je een beetje weg met een old skool magazine als rustmoment.”


Mobile first: lang leve de app?

Een goede mobiele website moet echt wat toevoegen, net als een app. Van onze online bezoekers is 72% mobiel, dat is best fors. Met spatzuivere foto’s zetten wij woningen niet alleen in de spotlights via alle bekende wegen als funda.nl en onze eigen website, maar ook in de Klaver Makelaardij app voor huizenzoekers. Wij maken óók het verschil met o.a. 1 op 1 pandpresentatie bij 15.000 potentiële kopers uit de Klaverdatabase.”


‘Offline leeft nog steeds volop’

Jullie zijn nadrukkelijk aanwezig op social media?

Ook dat is een kwestie van doen en uitproberen. Af en toe heb je een succesje, zo gingen wij viral met een video waarin je mij ziet polsstokspringen. Dat is al 1,3 miljoen keer bekeken. Leuk voor je naamsbekendheid, maar we hebben kwalitatief veel betere video’s die eigenlijk meer aandacht verdienen. Ons bereik via Facebook behoort tot de landelijke Top 3 van makelaars, met 50.000 weergaven per video en uitschieters naar 100.000, dankzij o.a. 20.000+ volgers, waarvan de helft uit de Randstad. Onze gerichte verkoop leidt tot een gemiddeld 4% hogere opbrengst. Maar wat ons pas écht trots maakt, is het vertrouwen van onze klanten. Elke keer opnieuw. Want hoe mooi marketing ook is, makelen is en blijft mensenwerk!”


Is er leven na 100 video’s, oftewel: What’s next?

“We gaan ons meer richten op de beleving en het verhaal, richting storytelling en meer ‘docu-achtig’. Dat is ook weer uitproberen. We zijn vernieuwende marketeers met boerenverstand. Dat klinkt mooi, die marketingtaal. Maar uiteindelijk zijn we gewoon nuchtere Westfriezen met passie voor ons vak, die doorontwikkelen en origineel willen blijven. Makelaars vragen mij soms hoe ik dat allemaal doe, ik geef iedereen graag advies en inspiratie. Als je dan gekopieerd wordt, zie ik dat als compliment. Doe vooral iets authentieks wat heel dicht bij je staat en je intrinsieke waarden onderschrijft.”

‘Gekopieerd worden zie ik als een compliment’

Vond u dit artikel interessant genoeg om te delen?