LEREN VAN


Dynamische marketingtools

Vloggen, 3D-tours, virtual reality. Het zijn marketingtools waar de hedendaagse makelaar niet omheen kan. Drie (ervarings)deskundigen vertellen over deze videotools en hoe ze in te zetten zijn.

Tekst: Judith Bakkers

Chris Speerstra
makelaar/taxateur Vita Wonen
Joure


‘Medium video is onderbelicht’

Chris Speerstra van makelaardij Vita Wonen in Joure heeft een eigen kijk op het vermarkten van woningen. Video+ is zijn ding en daarmee won hij de Funda video prijs van het jaar 2018. Of het voor iedere makelaar geschikt is, is de vraag. Kijk zelf!


“Het medium video is bij makelaars onderbelicht. Op funda laten ze voornamelijk foto’s zien. Met video, en zeker met de manier waarop ik dat doe, ga je een stap verder. Je speelt hiermee op het gevoel en sluit aan bij de emotie van de koper. Video is niet statisch en je kunt een kijker veel beter meenemen en een beleving aanbieden. Je kunt de aandacht van de kijker sturen.”


Goed verhaal

“Ik maak meer dan een video, ik maak een vlog. Ik presenteer een verhaal over de unieke punten van en rondom het huis. Die leg ik onder een vergrootglas. Creativiteit en een twist, om de kijker te triggeren. In de prijswinnende vlog verkleedde ik me als Freek Vonk en trok het natuurgebied in om vogels te spotten. Gaat het over een woonboerderij, dan spring ik op de tractor. Je kunt heel creatief zijn.”


Verschillende media
“Je kunt de vlog op funda zetten, maar ook via Youtube en Google delen. Hierdoor krijgt je boodschap een veel groter bereik. Ik denk dat steeds meer makelaars hun aanbod zullen aanbieden via die laatste kanalen.”


Professioneel
“Ik begon met het zelf maken van de vlogs, maar nu werk ik met een professionele cameraman en editor. Ik schrijf vooraf een script met belangrijke zaken die ik wil showen. Heb je eens strak plan, dan kun je de productietijd kort houden. Gaandeweg improviseren we wel wat, maar ik houd de verhaallijn in de gaten. Meer dan twee minuten mag het niet worden.


Belevenis
“Ik ben constant op zoek naar de beweegredenen van kijkers en verplaats me in hen. Daar haak ik in het filmpje op in. Dat ik het op een grappige, enthousiaste manier presenteer, kunnen mensen waarderen. De filmpjes worden zeer goed bekeken. En het heeft resultaat. Het huis in het natuurgebied was binnen vier dagen verkocht voor de vraagprijs.”

Niels Gietelink
HUUB House Visual
Bunnik


‘Een virtuele tour is dynamisch’

Om een woning op de meest optimale manier aan kopers te tonen, maakt Niels Gietelink van HUUB House Visuals al jaren 3D-virtuele tours. Volgens hem vervangt deze manier uiteindelijk fotografie en 360 graden-tours.


“De realisatie van een 3D-virtuele tour bestaat uit twee stappen. Wij scannen de woning van top tot teen met de matterportcamera. De servers van Matterport maken daar het 3D-poppenhuis van, dat je kunt ronddraaien en waar je interactief doorheen kunt lopen.”


“Een camera-expert weet de juiste flow in de wandeling te brengen, op de juiste plekken te staan zodat het inscannen optimaal verloopt. De meeste makelaars besteden daarom dit hele proces uit. De kosten voor de tour in een fotografiepakket is vanaf € 75 en los vanaf € 100 per woning. Omdat zo’n scanner echt elk hoekje en gaatje ziet, moet de woning wel spic en span zijn. Niet even wat troep achter een stoel verstoppen!


Dynamisch en realistisch
“Verwar de Matterport tour niet met een 360 graden tour. Een virtuele tour is dynamisch. Je bepaalt zelf waar je heen gaat. Waar je wilt kijken en hoe lang. Je kunt ook door alle verdiepingen heen lopen en weer terug. Je beleeft echt de ruimte, de muren, meubels en ook de lichtval. Het is heel realistisch, net als Google streetview.”


Kennismaking
“He
t is een prima eerste kennismaking met de woning, of om na een bezichtiging toch nog even wat langer bij details stil te staan op de website. Omdat het zo realistisch is en interactief, kunnen potentiële kopers veel beter een beeld vormen van de beleving van de woning. Voor kijkers geeft het echt een wow-effect.”


Spin-off
“Om
het geheel nog intenser te maken kan de virtuele tour met een VR-bril bekeken worden. Die bril is eveneens een mooie incentive voor de makelaar. Zet het logo erop en deel de brillen uit tijdens bezichtigingen. Kijkers, maar ook de verkoper vinden dat echt fantastisch.”



Tim Nijland
Oprichter/marketing manager VR Expert
Utrecht


‘Digitale nepwereld ook voor lege panden’

Virtual Reality is een techniek die vooral in de nieuwbouw wordt toegepast en de klantbeleving optimaal kan verhogen. Tim Nijland, oprichter en marketing manager van VR Expert, legt uit dat er nogal wat spraakverwarring is over VR.


“VR vindt zijn oorsprong in de gamewereld. In een spelprogramma zoals Unity wordt een complete nepwereld gecreëerd, waar je als gamer doorheen kunt lopen en acties kunt uitvoeren. Deze virtuele, gesimuleerde werkelijkheid kan ook bijzonder handig zijn, als je een toekomstige woning, die alleen nog op papier of digitaal bestaat, wilt visualiseren.”


Door de woning lopen
“De computer laat 3D-beelden van de ruimten zien waar je doorheen kunt lopen. Zo kan een aanstaande koper zijn toekomstige woning bekijken en eventueel nog zaken veranderen. Een muur weg, extra grote slaapkamer, andere ramen. De woning kan aangekleed zijn en het is mogelijk om een bepaalde sfeer te kiezen: bijvoorbeeld klassiek, landelijk of modern. Om zo dicht bij de smaak van de koper te komen. De tour duurt maximaal twee minuten.


VR-bril
“De virtuele tour werkt niet, zoals bij een 3D-virtuele tour, met digitale pijltjes. Je kunt de tour alleen bekijken of beleven via een pc met een aangesloten VR-bril. Loop interactief door de woning heen via de pijltjes op het toetsenbord, controller of zet zelf een stap naar voren via de VR-bril. Je kunt deze digitale werkelijkheid dus op kantoor van de makelaar, architect of projectontwikkelaar bezichtigen, of op locatie met een laptop en een VR-bril.”

Modelwoning op afstand
“Deze digitale nepwereld kan ook gerealiseerd worden voor bestaande lege panden. Bijvoorbeeld aanstaande kopers door een digitale modelwoning laten lopen van een nieuwbouwwijk. Augmented reality kan die woning dan personaliseren. Meubels, objecten toevoegen, kleuren veranderen, behang veranderen. Het is dan net of je echt door je nieuwe, woning loopt. En die techniek ontwikkelt zich steeds verder en wordt steeds betaalbaarder.”

Vond u dit artikel interessant genoeg om te delen?