Foto: Dory Aling Arnhem

Highlights van vastgoedevents

Vertel een verhaal!

In juni vonden drie grote evenementen plaats, gericht op makelaars en andere vastgoedprofessionals. De redactie proefde de sfeer, pikte trends op en legde bijzondere momenten en verrassende uitspraken vast. De rode draad: het draait tegenwoordig om storytelling, óók in de makelaardij.

Tekst: Elsie Schoorel

Provada

RAI Amsterdam

Foto: Dory Aling Arnhem

‘We moeten niet alleen bouwen, maar ook slopen’

Marja Appelman, directeur Woningmarkt van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, blikte op de Provada vooruit naar het jaar 2040.

“Als we twintig jaar vooruitkijken is er misschien wel veel meer sprake van huren dan van kopen. Denk ook aan meer tijdelijk gebruik van woningen. En dan hebben we wellicht binnen tien minuten een hypotheek op maat. Het zal nog meer maatwerk worden en flexibiliteit is nodig. Grote uitdagingen zijn er ook: de steden zullen verder groeien, maar ook ontstaan er gebieden waar de bevolking krimpt. We moeten dus niet alleen bouwen, maar ook slopen. Ook belangrijk: inspelen op de behoeften van de groeiende groep ouderen. Het Rijk zal zich erop richten om de verduurzaming van huizen voor iedereen betaalbaar te maken. Ook kijken we hoe we de mogelijkheden voor middenhuur en flexwonen kunnen vergroten. We hebben interactie met de markt nodig; ga met ons in gesprek!”

Themadag Wonen van de Academie voor Vastgoed

Slot Zeist

‘Prachtige informatie voor je acquisitiegesprek’

Eric de Graaf, senior-account manager van de NVM, vertelde hoe je met de geografische informatie van het systeem Midas je (potentiële) klanten kunt verrassen.

“Je tikt een postcode in en dan krijg je alle mogelijke informatie, bijvoorbeeld over bodemonderzoek, bouwplannen, bestemmingsplannen en het energielabel. De stamkaartjes zijn erg leuk om mee te nemen voor de woningverkoper in het acquisitiegesprek; daardoor heb je een streepje voor. Je kunt ook samen met de klant de prijsontwikkeling bekijken. Geef de kwartaalcijfers mee, maak het specifiek voor de klant. Prachtige informatie voor je acquisitiegesprek.”

Daag jezelf uit en blijf niet in je reptielenbrein hangen’

Lonneke van Dasler, zelfstandig trainer, spreker en dagvoorzitter, ging in op het inspelen op de eigenschappen van ons brein.

“Je moet 10.000 uur oefenen voordat iets in je reptielenbrein zit. We hebben eenvoud nodig; houd je informatie beperkt en zorg dat je keuzestress voorkomt; drie is het maximum. Wil je een klus binnenhalen? Onderzoek het waarom, breng enthousiasme en passie en probeer een verhaal te vertellen, dat blijft veel beter hangen dan droge informatie. Zorg ook voor iets tastbaars, zoals een brochure. Creëer beleving bij je klant, door te visualiseren.”

‘Expertise moet je delen door te netwerken’

Xander Coolen van communicatiebureau De Hollandsche Meesters lichtte toe hoe je als makelaar succesvol kunt samenwerken met projectontwikkelaars.

“Twee op de vijf woningen is nieuwbouw. Projectontwikkelaars verkopen deze woningen vaak zelf, bijvoorbeeld via Facebook. Ze denken vaak het zonder makelaar te kunnen. Maar als makelaar heb je veel meer toegevoegde waarde dan de projectontwikkelaar zich realiseert. Zorg dan ook dat je in een vroeg stadium betrokken raakt. De projectontwikkelaar moet jouw expertise kennen. Expertise moet je delen door te netwerken. Zonder publiek geen applaus. Het is handig om per project een Facebook-pagina te maken of een website. Stel jezelf op als marketingexpert richting de projectontwikkelaar. Denk aan halfjaarlijkse borrels waarbij info over de wijk wordt gedeeld en waar je potentiële klanten verzamelt. Het is een kwestie van investeren! Je moet online zichtbaar zijn en je specifieke expertise op je site zetten. Mensen doen zaken met mensen. Er is een gunfactor voor degenen die ze kennen.”

NeVaCon van VBO

De Loods, Nijkerk

‘Makelaars zijn niet veranderbereid’

Trainer en coach Larissa Zielstra van onderzoeksinstituut EMIC hield in een gesprek met dagvoorzitter Roland Koopman een pleidooi voor verandering.

“Makelaars vormen een conservatieve beroepsgroep met te weinig jonge mensen. Veel vinden het contact niet zo belangrijk en nemen dat niet serieus. Ik heb het zelf meegemaakt: een makelaar die bij de verkoop van het huis vooral over zichzelf vertelde, in plaats van dat hij oprechte interesse toonde. Zo moet het dus niet. Spreek jezelf uit en ga het gesprek aan, dan start het leren.”

‘Video is hot, zorg dat je er gebruik van maakt’

Marjolein Bongers van House of Social Media heeft de cijfers van alle sociale media paraat en legde uit wat je beslist wel en niet moet doen.

“WhatsApp wordt in Nederland door 11,9 miljoen mensen gebruikt. Facebook kent nu nog 10,1 miljoen gebruikers maar heeft het lastig. Maar videoplatform FB Watch kan wel heel handig zijn voor makelaars. Video is echt hot en komt sterk binnen bij mensen, dus zorg dat je er gebruik van maakt. YouTube groeit en zit al op 8,7 miljoen. Instagram is enorm in opkomst en kent in Nederland meer dan 5 miljoen actieve gebruikers... het gaat hier over storytelling. Je kunt het verhaal van een pand vertellen. Denk goed na over de onderwerpen en de foto’s daarbij. Maakt het persoonlijk, noem bijvoorbeeld de medewerkers. Gebruik emoji’s, want dat komt vriendelijker over en de interactie stijgt met 15 procent. Focus op mobiel internet, want bijna 90 procent checkt social media op z’n mobiel.”

Vond u dit artikel interessant genoeg om te delen?