Een marketingbureau:
wat levert het op?

Een extern marketingbureau inschakelen: sommige makelaars durven het aan. Zo’n bureau kan een marketingstrategie opstellen én uitvoeren. Doel: het kantoor en het woningaanbod zo goed mogelijk positioneren. Twee woningmakelaars en een marketeer vertellen over de kosten en de baten.

Tekst: Dorine van Kesteren

‘Denk na over je doelgroep en aanbod’

1. Werk vanuit een marketingstrategie

Als landelijk werkende internetmakelaar ontkomt Huysshop niet aan online marketing, aldus eigenaar en oprichter Philip Koene. “Het gaat om online vindbaarheid. Dat is geen corebusiness voor de gemiddelde makelaar en dus kan een extern bureau toevoegde waarde hebben.” Colin Pelleboer van Bureau Hanze in Zwolle, dat regelmatig werkt voor makelaars, aannemers en projectontwikkelaars, benadrukt het belang van een overkoepelend marketingplan. “Veel makelaars ‘doen maar wat’. Zij hebben een website en een Facebookpagina en zetten af en toe een advertentie in de krant. Maar het is beter om van tevoren goed na te denken over de doelgroep die je wilt bereiken, het woningaanbod dat je in de markt wilt zetten en de marketingmiddelen die je daarvoor het beste kunt inzetten. Een campagne die is gericht op een specifieke doelgroep – bijvoorbeeld alle mensen in een bepaalde leeftijdscategorie in een bepaalde regio – is vaak zinvoller dan een ‘standaard’ krantenadvertentie of radiospotje.”

‘Wat is de kracht van jouw bedrijf?’

2. Kantoor en woningaanbod zo goed mogelijk positioneren

Doel is om het makelaarskantoor en het woningaanbod zo goed mogelijk te positioneren in de markt. “Het marketingplan spitsen wij toe op het kantoor in kwestie: het woningaanbod, usp’s en dienstverlening”, zegt Pelleboer. “Richt je je primair op service of op de laagste prijs? Ben je gespecialiseerd in een bepaald segment of bedien je de hele markt? De kracht van het specifieke bedrijf vertalen we in de commerciële strategie, waar we vervolgens de beste marketingmiddelen bij kiezen: huisstijl, logo, website, brochures, sociale media, SEO (Search Engine Optimization; onbetaalde zoekresultaten) en SEA (Search Engine Advertising; betaalde zoekresultaten).”

Huysshop heeft in samenspraak met een marketingbureau kwalitatieve – wat wil Huysshop uitstralen? – en kwantitatieve – het aantal views en conversies – doelstellingen bepaald. Koene: “Het bureau verricht onze SEO-activiteiten en voert Facebookcampagnes. Ook maken we gebruik van Google Ads, waarmee je adverteert voor mensen die actief zoeken naar een (online) makelaar.”

‘Een soort uitgebreide offerte’

3. Persoonlijk verkoopplan voor alle potentiële verkopers

Joris Paijmans van Allround Makelaardij in Waalwijk liet een marketingbureau het verkoopplan van het kantoor vernieuwen. Alle potentiële verkopers ontvangen dit plan, met daarin informatie over hun woning, de waarde, referentiepanden en de werkwijze van Allround. “Een soort uitgebreide offerte eigenlijk, in plaats van een mailtje als: ‘Beste meneer X, uw woning is twee ton waard en wij vragen x procent courtage’. Een goed verkoopplan levert ons meer opdrachten op. Omdat we het professioneel wilden aanpakken, hebben we een bureau gevraagd om een sjabloon voor ons te maken, met een mooi grafisch ontwerp, een logische indeling en pakkend taalgebruik.”


Het plan moest daarnaast voldoende duidelijk maken welke mensen achter het makelaarskantoor zitten. “Klanten die voor ons kiezen, kiezen vaak niet voor de laagste prijs, maar bewust voor ons kleine team met moderne makelaars. In het plan staan dus fotootjes van alle medewerkers en achtergrondinformatie over hen, om het echt persoonlijk te maken. Uiteindelijk heeft dit ons een professioneel bestand opgeleverd dat we zelf eenvoudig kunnen bewerken en printen. Het verkoopplan tonen we tijdens het tweede gesprek digitaal op een groot scherm en geven we na afloop mee op papier of mailen we als pdf.”

‘Schoenmaker, blijf bij je leest’

4. Wat een ander beter kan, moet je uitbesteden

Wat is nu het nut van een extern marketingbureau? “Alles wat een ander beter kan, moet je uitbesteden. Laat ons maar bezichtigingen doen en verkoopgesprekken voeren”, zegt Paijmans, die niet alleen gebruikmaakt van een marketingbureau, maar ook van een professionele tekstschrijver. “Die gaat langs bij iedere verkoper voor een persoonlijk gesprek, loopt een rondje door het huis en maakt vervolgens een unieke tekst voor de woningadvertentie.”


Ook Pelleboer huldigt het ‘Schoenmaker, blijf bij je leest’-principe. “Makelaars kunnen vaak best foto’s maken, een tekstje schrijven en een woningadvertentie in elkaar zetten. Maar de grafische vormgeving van brochures en website, de inzet van social media, SEO en SEA – dat is een ander verhaal. Als je dat echt goed wilt doen, moet je op zoek naar specialisten met up-to-date kennis en vaardigheden.”

‘Selecteer op ervaring in de branche’

5. Een goede partij kiezen

Marketingbureaus tieren welig. Hoe kies je nu een goede partij? “Er bestaan duizenden bureaus, die vaak ook van alles beloven. Ik adviseer om te kiezen voor een gerenommeerd, professioneel bedrijf, met mensen die kunnen bewijzen dat ze goed zijn in wat ze doen en die zich verdiepen in wat een makelaar allemaal doet”, zegt Koene. Pelleboer noemt drie criteria: 1) ervaring met vastgoed en woningmakelaardij, 2) brede disciplines in huis, zowel online als offline en 3) binding met de regio. “Het is een voordeel als het bureau het werkgebied goed kent. Bovendien is het prettig om regelmatig face-to-facecontact te hebben.”

‘Een deel van de uitvoering kun je zelf doen’

6. Zo duur als je zelf wilt

Het zal niet verrassen dat de kosten uiteenlopen. Een landelijk actieve internetmakelaar als Huysshop heeft allicht een groter marketingbudget dan een lokaal werkende mkb’er. Pelleboer: “Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Bij ons heb je een goed marketingplan voor zo’n 750 euro. Om kosten te besparen, kan je ervoor kiezen om een deel van de uitvoering zelf te doen. Zo beheren sommige makelaars zelf de sociale media-kanalen en doen wij de SEO- en SEA-activiteiten.”

‘Indien nodig sturen we bij’

7. Iedere click is meetbaar

Het mooie van online marketing is dat alles meetbaar is: het bereik van campagnes, het aantal bezoekers, het aantal clicks. Dit maakt het gemakkelijker om de baten van een marketingplan in beeld te brengen. “Met onder meer Google Analytics houden wij in de gaten of we de doelstellingen halen. Indien nodig sturen we bij”, zegt Koene. Pelleboer: “Een goed marketingplan is een investering, maar levert ook geld op. Wij evalueren het plan ieder half jaar samen met de klant. Hoe zijn de resultaten? Wat werkt wel en wat niet? Het plan is dus niet statisch, maar verandert voortdurend.”


Het verkoopplan van zo’n 1100 euro (zie 3) is iedere cent waard geweest, aldus Paijmans. “De reacties zijn zo goed. ‘Wat mooi, wat hebben jullie er werk van gemaakt’, horen we voortdurend. Belangrijk, want mensen kiezen een makelaar toch vooral op gevoel. Iedere makelaar maakt gebruik van funda, zet een bord neer en heeft een netwerk – dat maakt het verschil niet.”

‘Zorg dat je vindbaar bent’

8. Investeer in de toekomst, juist in tijden van hoogconjunctuur

Momenteel verkopen de huizen zichzelf, de meeste woningmakelaars hebben het razend druk. Sceptici zullen dus zeggen dat extra marketingactiviteiten helemaal niet nodig zijn. Mis, zegt Paijmans. “Onze regio loopt wat achter, maar van makelaars in andere delen van het land hoorden we dat het aanbod wat opdroogt. Dat wilden wij voorkomen – en juist daarom hebben we geïnvesteerd in een nieuwe website en een verkoopplan.”


Het gaat om aanwas van nieuwe klanten en panden, zegt ook Koene. “Het grootste deel van de verkopers heeft geen vastomlijnd idee over welke makelaar ze willen inschakelen. Zij beginnen gewoon met zoeken op bijvoorbeeld ‘online makelaar’, ‘huis verkopen’ of ‘makelaar Eindhoven’. En dan moet je vindbaar zijn en mensen toeleiden naar een nette website, met goede reviews en een duidelijk beeld van wat je eerder hebt verkocht.”


Pelleboer: “Als makelaar moet je juist in tijden van hoogconjunctuur je meerwaarde communiceren. Veel makelaars hebben relatief zware financiële tijden achter de rug. Hun huisstijl, logo en website zijn inmiddels een jaar of vijftien oud, en dit is hét moment om de boel op te frissen. Want klanten die zien dat een kantoor zijn eigen branding niet op orde heeft, zullen weinig vertrouwen hebben in de marketing rond hun woning.”

Vond u dit artikel interessant genoeg om te delen?