Boris Geheniau over versnelde digitale ontwikkeling:

‘Wie niet meegaat valt buiten de boot’

Digitale marketinggoeroe en algemeen directeur van Fundament All Media, Boris Geheniau, merkt de afgelopen maanden een versnelde digitalisering. Wat voor kansen ziet hij voor makelaars?

TekstJudith Bakkers

BeeldHerbert Wiggerman

Geeft Covid-19 digitalisering een boost? “Absoluut! Een ongelooflijke boost in een paar maanden. De hele samenleving heeft een weg gevonden om online zaken te regelen, zoals boodschappen, werken, huizen kopen. Dat is heel goed gelukt. Kijk eens naar de penetratiegraad van Microsoft Teams en Zoom als vergadermedium, daarmee komen we op meer plekken dan we ooit zijn geweest. Vroeger, zes maanden geleden, reed ik hooguit naar België of Duitsland. Nu volg ik congressen over heel de wereld. De globalisering wordt versneld. Communiceren online gaat makkelijker omdat er een online urgentie is. Als je niet meegaat in deze digitale ontwikkeling, val je buiten de boot.”

Zijn er ook voor makelaars kansen in deze tijd? “Juist in deze tijden zijn er zeer succesvolle bedrijven, omdat die flexibel schakelden en de online-trend omarmen. Denk aan projectontwikkelaars als VORM, die met webinars aan de slag gingen, terwijl de rest in een kramp schoot. Makelaars als Mooijekind Vleut, die via dataoptimalisering de klantreis goed in kaart wist te brengen, of Hoekstra en Van Eck groep met een online bedrijfsstrategie waarmee ze online klanten werven.”

Welke tools zijn hot? “Heel veel kan nu digitaal, zoals een e-mailtreintje, webinars of info posten op social media en website, waarmee je je echt kunt onderscheiden. Ik ben vooral enthousiast over e-mailtreintjes: makkelijk te realiseren en supereffectief. Je stuurt een e-mail met meetbare links naar informatie. Opent iemand de link, dan stuur je opnieuw een mail over dat onderwerp en met meetbare links. Zo kun je mensen gerichte informatie sturen en zien wie echt geïnteresseerd is en je database opwaarderen. Allemaal automatisch. Is quick-win! Je moet wel goed de informatievolgorde bepalen.”

‘Ik ben vooral enthousiast over e-mailtreintjes: makkelijk te realiseren en supereffectief’

Heeft de crisis ook intern digitale gevolgen? “Ja, zelfs als je dacht dat je formele processen goed ingericht waren, kom je er nu achter dat er toch dingen informeel werden opgelost. Dat kan nu niet meer. In de cloud werken is een noodzaak. Niet iedereen op een eigen computer, maar alle documenten en andere zaken worden in de cloud gedeeld en de workflow wordt goed vastgelegd. Makelaar Bert van Vulpen heeft dat bijvoorbeeld destijds in Real Works heel goed ingericht. Iets wat alle makelaars kunnen en zouden moeten benutten. Op die manier creëer je een digitaal team, waar iedereen onderdeel van is.”

Wat is de rol van webinars voor makelaars? “Te veel makelaars, maar ook de brancheorganisaties, laten mogelijkheden liggen. In Amerika organiseren brancheorganisaties online evenementen voor hun leden. En dat is niet zo moeilijk. Voor rond de 100 dollar per maand via Heysummit.com heb je alles in huis om een evenement te realiseren. Na een maand kun je het opzeggen. Sprekers kunnen via hun laptop vooraf een presentatie opnemen. En in diverse webinars (als podia van vroeger) kunnen de sprekers dan interactief met de bezoekers chatten. Ook makelaars kunnen webinars met online chatten benutten. Dat heet e-webinar, te maken via bijvoorbeeld e-webinar.com. Maak eenvoudig een presentatie via screentest en laad die in de software. Voeg interactiviteit toe en bezoekers kunnen interactief vragen stellen via een mailbox en je kunt direct antwoorden. Standaardiseer zo bijvoorbeeld het standaard salespraatje voor nieuwe klanten. Eén of meerdere keren per week waar men op in kan loggen. Werkt fantastisch, want de voorkeur van de consument is nu overduidelijk online. Laagdrempelig vraag en antwoord met goede informatie. Bijkomend voordeel: de meest actieve deelnemers in je sessie, blijken je kopers te zijn!”

Wat voorzie jij in de toekomst? “Het wordt nooit meer zoals het was, maar met creativiteit kom je een heel eind. Het is een digitale renaissance en automatiseren wordt weer hot. In Amerika is er een fantastisch voorbeeld daarvan: Keller Williams heeft 180.000 agents die via de cloud hun bedrijfsprocessen kunnen samenstellen. Ze kunnen bijvoorbeeld via Command een groot deel van de klantreis slim automatiseren, zoals e-mailtreintjes. Hierdoor kan de makelaar zich met makelen bezighouden. Do what you do best and automate the rest, vinden ze daar. Ook in Nederland wordt nu meer over mogelijkheden van effectief managen nagedacht. Klantreizen automatiseren: marketing en technologische kennis combineren met empathisch vermogen.”

En hoe staat het met het zichzelf terugbetalende huis? “De digitalisering in de woning vordert gestaag. Kijk naar het nieuwbouwproject in Helmond. Dat is een stap in de goede richting. Er is inmiddels een polarisatie tussen nieuwbouw en bestaande woningen. Domotica in nieuwbouw is vanzelfsprekend en betaalbaarder geworden. Dat je rijk kunt worden van data-uitwisseling met domotica-producenten, zo ver is het nog niet, maar ik verwacht dat dat er ook echt komt. Amazon werkt nu al samen met bouwers om Alexa te installeren. Gratis…, maar de data worden wel gemijnd. Het komt eraan!” www.fundament.nl

Vond u dit artikel interessant genoeg om te delen?