
EEN PASSENDE WEBSITE
TEMPLATE VERSUS MAATWERK
Websites zijn er in verschillende soorten. De één heeft een basic look-and-feel, terwijl de ander is gericht op uiterlijk en design. Dit artikel gaat over de uitersten van websites, maar ook wat ertussenin zit. De makelaar kiest welk soort website het beste bij hem of haar past.
Tekst • Ivo Laisina, Wazzup
Het is belangrijk om vast te stellen welke functie de website heeft. In bijna alle gevallen dient een website niet om een leuk design te presenteren, maar om leads te genereren. Wat moet de bezoeker op de website doen? In het aanbod zoeken, inschrijven voor de nieuwsbrief of een zoekprofiel aanmaken? Is de website een visitekaartje? Valt er meer conversie te behalen of moeten potentiële klanten alleen maar worden geïnformeerd?
De intentie van de website bepaalt doorgaans hoe die eruitziet. Met bepaalde functionaliteiten om de klant op de juiste manier te benaderen wordt een website al snel uitgebreider. Denk goed na over de eerste stap. Informeer bij klanten en kom erachter waar zij behoefte aan hebben bij een website. Ontdek de ideale websitebeleving van de doelgroep. Het optimaliseren van deze beleving levert uiteindelijk meer leads op. Deze punten creëren helderheid voor het moment dat een websitebouwer aan de slag moet gaan.
‘Zo’n type website is snel klaar, ideaal voor de makelaar die snel wil schakelen en live wil gaan’
Template website
Het is duidelijk dat de term ‘template’ geen geweldige reputatie heeft. Een reden kan zijn dat men aanneemt dat ‘meer’ altijd ‘beter’ betekent, maar is dit terecht? Neem bijvoorbeeld Thuisbezorgd. Bijna alle bezorgrestaurants hebben een templatewebsite van het exploitatiebedrijf. Voor hun doelgroep werkt dit prima en levert het veel klandizie op. Dit heeft dan ook te maken met het bedrijfsimago: via Thuisbezorgd is het voor de eindgebruiker erg makkelijk om snel eten te bestellen. Zo blijkt een template website verschillende voordelen te hebben. Zo’n type website is snel klaar, ideaal voor de makelaar die snel wil schakelen en live wil gaan. Een ander voordeel is dat deze optie over het algemeen weinig kost, want er zit niet veel werk in voor de websitebouwer. Daarbij is een template makkelijk aan te passen – dit is dan ook haar kracht. Het is een goede optie als de financiële middelen beperkt zijn. Toch brengt een template website ook nadelen met zich mee. Een standaard template bevat weinig functionaliteiten bij aanschaf en geeft de bezoeker hoogstwaarschijnlijk ook geen unieke ervaring. Het zal ertoe leiden dat een potentiële klant zich de website niet lang zal herinneren. Voor- en nadelen templates: + snel klaar + kosten reducerend + gemakkelijk aan te passen - minimale functionaliteiten - geen unieke uitstraling (weinig huisstijl)
‘Stapsgewijs gaat een makelaar een ontwikkelingstraject in naar de ideale website’
Maatwerk website
Flashy animaties en designelementen: een maatwerk website biedt ontzettend veel mogelijkheden. Ze geven de mogelijkheid om iets te vormen naar een eigen stijl en smaak doordat een websitebouwer vanaf ‘nul’ iets opbouwt. Alle codes worden speciaal geschreven. Stapsgewijs gaat een makelaar een ontwikkelingstraject in naar de ideale website. Een keerzijde van maatwerk is het kostenplaatje. Het is nu eenmaal duurder om iedere coderegel speciaal te laten schrijven. Ga hierbij dus terug naar het doel van de website: wat is er voor nodig om dat te bereiken? Wees zelfkritisch, wat is de meerwaarde van een maatwerk website? Voor- en nadelen maatwerk: + uniek + betere bezoekerservaring + ‘professionele’ uitstraling - is duur - een langdurig ontwikkeltraject
‘Het komt voor dat de layout uit Template A mooi wordt gevonden, maar dat de functionaliteiten van Template B beter passen bij de behoeften van de makelaardij’
‘Blauwdruk’ biedt tussenstap
Softwarebedrijf Wazzup ontwikkelde het concept ‘Blauwdruk’, dat past bij de makelaar die niet onnodig veel geld wil uitgeven aan een nieuwe website, maar toch een unieke uitstraling wil. Het komt voor dat de layout uit Template A mooi wordt gevonden, maar dat de functionaliteiten van Template B beter passen bij de behoeften van de makelaardij.
Het is erg ingewikkeld om een platform te ontwikkelen om onderscheidende websites te maken zonder elke regelcode opnieuw te moeten typen. Wazzup bereidt blauwdrukken voor met designs, functionaliteiten, tools en een groot aantal codes, die vooraf geschreven zijn. Het bedrijf put uit meer dan 2.000 websites die het in tien jaar tijd voor makelaars bouwde. Het uitbouwen van een template heeft verschillende voordelen. De aanvangskosten zijn laag. Alleen voor de toegevoegde bijzonderheden moet worden bijbetaald. Het toevoegen van designelementen geeft de website een professionele uitstraling. Zoals bij veel producten is er geen zwart of wit bij websites. Wat tussen template en maatwerk zit, kan perfect zijn voor een makelaar die een serieuze website voor ogen heeft, waarmee flink wat leads worden gegenereerd en die een professionele uitstraling heeft, zonder dat er tienduizenden euro’s worden uitgeven. Op de website van Wazzup Software wordt een aantal voorbeelden gegeven van websites die met dit concept zijn gemaakt. Tip: Maak een inspiratiebord met voorbeelden van design of functies. De websitebouwer kan hiermee zijn creatieve gang gaan. Hierdoor ontstaat op een voordelige wijze toch een unieke website. Voordelen Blauwdruk: + professionele uitstraling + uniek door gekozen functionaliteiten + uit te breiden naar wens www.wazzupsoftware.com
‘Door deze identiteit te vertalen naar een website, wordt duidelijk waar het kantoor voor staat’
Onderscheidende identiteit
Iedere makelaar heeft iets eigens, een identiteit, factoren die hem of haar onderscheiden van andere makelaars. Door deze identiteit te vertalen naar een website, wordt duidelijk waar het kantoor voor staat. Dit kan de doelgroep aanspreken en leiden tot leads. In de meeste gevallen hebben makelaars geen compleet uitgewerkte huisstijl, dit is ook niet erg. In dat geval zijn het kleine aanpassingen die niet veel geld kosten om een uniek gevoel te creëren. Denk hierbij aan de doorvoering van kleuren, logo’s en eventueel foto’s. Wie het lastig vindt om die identiteit en uitstraling te bepalen kan een designbureau inschakelen, dat een ontwerp maakt. De meerwaarde van een designbureau is de focus die het heeft van branding naar een websitedesign. Dat kan een websiteleverancier tot op zekere hoogte, maar dat is niet per se zijn corebusiness. De websitebouwer kan antwoord geven op de vraag of het ontwerp daadwerkelijk iets toevoegt aan het doel van de website. Een ontwerper wil wellicht iets moois maken, maar heeft niet altijd in beeld of het dan ook functioneel is.
‘Door Search Engine Optimization leest een website niet alleen prettiger, maar leidt indirect ook tot meer leads’
SEO-proof teksten
Dummycontent zijn standaardteksten van de websiteleverancier. Bij het gebruik van een template is het beter om zelf voor unieke teksten te zorgen. In de concurrentie met andere, lokale makelaars is het prettig om hoog in de zoekresultaten te staan wanneer een woningzoeker zich oriënteert. Om dit te realiseren is het een goed idee om te investeren in hulp bij het schrijven van heldere, ‘SEO-proof’ teksten. Door Search Engine Optimization leest een website niet alleen prettiger, maar leidt indirect ook tot meer leads. Er bestaat een netwerk van tekstschrijvers die hierin bedreven zijn. Wie een beperkt budget heeft en zelf al aardig in staat is om goede teksten te schrijven kan baat hebben bij deze interessante SEO blog op internet, met een paar simpele tips en trucs. Deze blog van Wazzup geeft inspiratie voor het (her)schrijven van woningteksten.